det dagliga tandborst-tänket

hemma hos min mamma sitter det massa tänkvärda kort, lappar och pyssel på väggen inne i badrummet och oavsett om man kan det som står utantill så blir det ändå att man läser lite under tiden man borstar tänderna. alltid är det samma sak, och på ngt vis slutar det alltid med att jag blir inspirerad av det jag läser. varje gång. för hur mycket jag än läser samma text så får den mig alltid att reagera och tänka efter hur jag lever mitt liv.

"människor är ofta oresonliga, illojala och egoistiska - förlåt dem ändå
om är generös kommer du kanske att anklagas för själviska motiv - var generös ändå
om du är framgångsrik, kommer du få falska vänner och sanna fiender - var framgångsrik ändå
om du är ärlig och uppriktig kommer människor kanske att utnyttja dig - var ärlig och uppriktig ändå
det du tillbringat år med att bygga upp, kan någon rasera över en natt - bygg ändå
om du finner frid och lycka, kommer kanske någon att bli avundssjuk - var lycklig ändå
det goda du gör idag, kommer kanske vara glömt imorgon - gör gott ändå
ge världen det bästa du har, och det kanske inte räcker - ge det bästa du har ändå
för i slutänden är det här en sak mellan dig och gud - det var faktiskt aldrig en sak mellan dig och dem."

det var moder teresa som skrev det där och jag tycker varje gång att det är lika tänkvärt, i texten finns det alltid något nytt som tilltalar mig och just den här kvällen var det "det goda du göra idag, kommer kanske vara glömt imorgon - gör gott ändå", för grejen är att det kanske inte är alltid man märker hur det goda man gör påverkar en annan människa, flera gånger kan det kännas som att det bara var ovärt och till ingen nytta. men omedvetet kanske du gjorde mer nytta än vad du någonsin kunnat tro ?

Kommentarer
julia

åh jag gillar dig. gillar att vara med dig. gillar att be med dig. gillar dem där kloka orden på er toa. gillar din blogg och allt gott den säger. gillar dagen. superfin.

2011-10-05 23:22:17

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0